Jak podpořit plodnost
Zdroj: shutterstock

Jak zvýšit plodnost u žen i mužů je otázka, kterou si klade v dnešní době nemalé množství párů, kteří se chtějí stát rodiči. Naštěstí existuje několik možností, které můžete vyzkoušet, abyste zvýšili vaše šance na početí, a snadno je zavést do vašeho každodenního života. Začít tedy můžete se změnou životního stylu, ale nesmíte opomenout ani správné načasování, kdy se o dítě pokoušet.

Jak dlouho běžně trvá, než počnete dítě?

Jakmile jste připraveni stát se rodiči, měli byste se připravit na fakt, že neexistuje žádný způsob, jak přesně předpovědět, za jak dlouho uvidíte pozitivní těhotenský test. Pokud jste v dobrém zdravotním stavu a máte pravidelný pohlavní styk bez antikoncepce, měli byste očekávat, že počnete v prvním roce zkoušení.

Podle odborníků asi polovina párů otěhotní do 6 měsíců a asi 70% až 80% otěhotní do 1 roku. Pokud chcete zvýšit vaše šance na brzký úspěch, nejspíš vás bude zajímat, jak co nejlépe podpořit vaši plodnost. Pokud se vám nedaří otěhotnět ani po roce snažení, možná bude na místě vyhledat lékařskou pomoc a podstoupit vyšetření plodnosti.

Načasování početí je základ

Všechna těhotenství začínají, když se vajíčko setká se spermií. Musí tedy být na stejném místě ve tutéž dobu. Abyste tomu pomohly, je dobré sledovat, kdy dochází k ovulaci. Tedy kdy vaše vaječníky uvolňují dozrálé vajíčko. Pohlavní styk si pak naplánujte v tomto časovém rámci.

Zdroj: Shutterstock

Každý měsíc máte přibližně 5 plodných dní, během kterých je možné počít dítě. Ty lze poznat na základě tělesných příznaků, ale také pomocí zaznamenávání vašeho cyklu v kalendáři. Více o tom, jak poznat ovulaci a plodné dny, si můžete přečíst v tomto článku.

Muži by si měli dát pozor na horkou koupel

Máte rádi horké koupele a saunu? Pokud se pokoušíte o dítě, neměli byste to s vysokými teplotami přehánět. Varlata jsou o několik stupňů chladnější než zbytek těla, protože nižší teplota je potřebná pro produkci spermií. Takže cokoli, čím jsou zahřívány, může snižovat plodnost.

Studie totiž odhalily, že vystavení se vyšším teplotám může snížit počet spermií. Vašemu tělu poté trvá 2 až 3 měsíce, než se opět vytvoří nové, zralé spermie. Další zdroj tepla, na který je vhodné si dát pozor, jsou notebooky položené v klíně. Pro jistotu pracujte na počítači u stolu nebo si pořiďte podložku, která poslouží jako tepelná izolace.

Hlídejte si zdravou hmotnost

Pokud má žena nadváhu, zvýší své šance na otěhotnění, pokud shodí pár kil. Nadbytečné kilogramy zvyšují pravděpodobnost nepravidelných menstruačních cyklů, a dokonce mohou zapříčinit absenci ovulace. Ztráta i malého procenta tělesné hmotnosti může zvýšit plodnost a snížit zdravotní rizika během těhotenství.

Vyhýbejte se však drastickým dietám, které mohou být ve výsledku spíše kontraproduktivní. Zařaďte raději do své denní rutiny více pohybu, dodržujte vyváženou stravu bohatou na obsah bílkovin a omezte vysoce zpracované potraviny, které obsahují velké procento rafinovaných cukrů a nasycených tuků, jako je palmový olej.

Zdroj: Shutterstock

Příliš nízká hmotnost ovšem plodnost ovlivňuje také. Nejenže máte větší pravděpodobnost nepravidelných menstruací a ztrátu ovulace, pokud máte podváhu. Také vám totiž hrozí předčasný porod, jakmile otěhotníte, a vaše dítě se pravděpodobně narodí s nízkou porodní hmotností.

Omezte stres a relaxujte

Stres je obecně špatný pro naše tělo bez ohledu na okolnosti, ale může mít ještě výraznější brzdný účinek, pokud se snažíte otěhotnět. Na vině nemusí být jen stres z práce, nebo jiných životních situací, ale také ze snahy počít dítě. U žen, které se pokouší o dítě a jsou ve stresu z toho, že se jim to nedaří, může právě tohle urputné úsilí být důvodem, proč tomu tak je.

Až se tedy příště ocitnete v situaci, která vás bude stresovat nebo nějakým způsobem zatěžovat, zhluboka se nadechněte a zkuste se uvolnit. Snažte se také do svému režimu zařadit relaxační aktivity snižující stres. Nemusí to být nic speciálního, relaxační účinky může mít například i vaření, čtení či procházka se psem na čerstvém vzduchu. Nezapomeňte se na také konci každého dne odreagovat tím, že uděláte něco, co odvede vaši mysl pryč od všeho. Tím může být například jóga nebo meditace.

Zdroj: Shutterstock

Bylinky na podporu plodnosti

Ne všechny problémy s plodností mohou být léčeny bylinami, některé skutečně vyžadují lékařský zásah. Problémům spojeným s nepravidelnými cykly a ovulací, vysokým stresem, nerovnováhou hormonů nebo dokonce slabými svaly dělohy však lze pomoci bylinnými léky na podporu plodnosti.

Malinový list a vojtěška

Pravděpodobně nejznámější bylina, pokud jde o plodnost, je červený malinový list. Je totiž bohatý na živiny, jako je vápník, železo a vitamíny B. Vysoký obsah vitamínů, jako jsou C, E a K obsahuje Tolice vojtěška, známá také jako alfalfa. Ta je ve skutečnosti známá jako superpotravina, která se používá k léčbě nejrůznějších zdravotních stavů.

Kopřiva dvoudomá

Další léčivou bylinou, která podporuje plodnost, je kopřiva dvoudomá. Díky vysokému obsahu vápníku a hořčíku také čistí a detoxikuje, aby vyčistila systém škodlivých toxinů, které mohou ovlivnit plodnost. Kromě toho má kopřiva také uklidňující účinek a může pomoci snížit stres, který má zásadní dopad na plodnost.

Podpora plodnosti v bodech

  • Načasujte si pohlavní styk v době plodných dní
  • Ještě zdravé potraviny a omezte vysoce zpracované výrobky
  • Zařaďte více pohybu do denní rutiny
  • Omezte kouření a alkohol
  • Zajistěte si dostatečný přísun vitaminu D
  • Vyhýbejte se stresu a více relaxujte
  • Muži by se měli vyhýbat saunám a teplým koupelím

Jak dlouho se již pokoušíte o dítě? Znáte nějaké další triky a babské rady, které by měly zvýšit vaše šance na početí dítěte? Pokud ano, neváhejte o ně se s námi podělit.

Předchozí článekJak vybrat pro dítě ten správný sport? Zvažte jeho fyzické i povahové rysy
Další článekLaktační psychóza je těžká duševní nemoc, která se může objevit po porodu. Jak se projevuje?