škola
Shutterstock

Každý rodič chce, aby jeho dítě mělo rádo školu a učení. Ale není neobvyklé, že děti mají negativní zkušenosti s jedním nebo oběma z nich, zvláště pak během pandemie. Existují však způsoby, jak mohou rodiče pomoci dětem vybudovat si ke škole pozitivní vztah, aby je více bavila. Zajímá vás, jaké to jsou?

Učitelé většinou poznají velmi dobře, jestli dítě školu miluje, jelikož jim napoví zjevné signály. Obvykle se tyto děti cítí dobře, když mohou sdílet své nápady nebo své otázky, rády překonávají nové výzvy a dělají to, z čeho jsou nadšené. Co se ale stane, když děti vejdou do třídy a rozhodnou se, že školu prostě rádi mít nebudou? Jak děti rostou, jsou čím dál více náchylné k negativním školním zkušenostem. Rodiče však mohou svým dětem pomoci s pozitivním přístupem.

Děti se od přírody rády učí

Dobrá zpráva je, že děti se přirozeně rády učí novým věcem. Když se dítě zajímá o nějaké téma v bezpečném prostředí svého domova, přirozeně se dostaví ochota se o něm něco naučit, kterou doprovází radost z nových poznatků. Děti se snadno inspirují ze svého okolí. Vaší výzvou jako rodiče je pomoci svým dětem znovu najít radost z učení. Můžete změnit jejich vztah ke škole a dokonce zvrátit reakce jejich mozků.

Pokud o něco vy samy projevíte nadšení a budete se podle toho chovat, snadněji jej přenesete i na dítě. Chcete-li tedy zlepšit jejich vztah k látce, kterou probírají nebo teprve budou brát ve škole, zkuste k ní sami zaujmout pozitivní postoj. Můžete zkusit změnit tón hlasu, přidat trochu tajemna a rázem získáte jejich pozornost.

Shutterstock

Děti také milují neotřelé zážitky. Jakmile se objeví předvídatelná situace, na kterou znají odpověď, budou přímo nadšené. Když jim například přečtete dobře známý příběh a zastavíte se, aby mohly samy doplnit slovo, jejich obličej se rozzáří. Tím se tato aktivita stane zábavná natolik, že si ji budou chtít zopakovat znovu. Lidský mozek miluje vyprávění, a zejména pak ten dětský. A při správné odpovědi se dostaví radost díky návalu dopaminu, což je hormon radosti.

Vneste do tématu osobní zkušenost

Děti, které se nudí, nejsou schopny zpracovat informace způsobem, který vede k většímu poznání a zapamatování. Amygdala, část limbického systému v mozku zapojená do emoční reakce, paměti a rozhodování, totiž zablokuje tok informací, pokud žák vnímá informace jako nudné nebo příliš obtížné. Vybudování zájmu a propojení s předchozími znalostmi je nesmírně užitečné, aby se zabránilo blokádě amygdaly.

Když děti nevidí význam školní práce a látky, kterou se mají učit, zpravidla se dostaví nuda. Tehdy mohou rodiče pomoci vnést do tématu osobní zkušenost. Zeptejte se svého potomka nebo rovnou učitelů na to, co budou probírat na dalších hodinách a pak začněte budovat spojení mezi realitou a tímto materiálem.

Možná učitel fyziky plánuje příští týden přednést lekci o rychlosti. Rodiče tak v souvislosti s tímto tématem mohou se svým dítětem vzpomínat na různé dopravní zážitky, které v minulosti zažily, ať už v autě, autobuse nebo v letadle, aby u nich probudily o tuto látku zájem.

Nepřehánějte to s rozvrhem

Když se stanete dospělým, může být snadné závidět dětem jejich svobodu. S tlakem, který se na vás valí kvůli placení účtů, práci a rodičovství, se může zdát, že to děti mají ve srovnání s vámi velmi snadné. Ač si to možná rodiče neuvědomují, dnes jsou děti pod velkým tlakem, aby měly dobré známky, zapojily se do mnoha mimoškolních aktivit a vypořádaly se se sociálním tlakem školy.

Shutterstock

Aby mohly školu milovat, potřebují pomoc s vyvážením svého rozvrhu. Je důležité, aby věděly, jak zvládat školní úkoly, mimoškolní aktivity a svůj volný čas, aniž by byly zcela vytížené a vystresované. Díky zdravé rovnováze mezi pracovním a soukromým životem budou moci školu mít rády.

Nesnažte se děti příliš tlačit

Frustrace může mít na amygdalu v mozku stejný vliv jako nuda, ale může jít ještě o něco hlouběji. Když se děti začnou trápit, rodiče musí umět rozpoznat, zda se jejich dítě dostává do fáze zhroucení. Když se frustrace stane ohromující, je nejlepší dát si pauzu nebo pro daný den skončit.

Jakmile je dítě v takovémto negativním rozpoložení, tlačením nezískáte lepší výsledky, ale jen zhoršíte vztah k danému předmětu. Tlačení dětí do věcí, se kterými bojují, může posílit negativní dráhy v mozku. Když děti opakovaně selhávají, jejich mozek vytvoří silnější negativní pocity.

Pomozte dětem najít jejich silné stránky

Součástí dospívání je zjistit, kdo jste, jaké jsou vaše zájmy a jakým směrem chcete, aby se váš život ubíral. To je někdy náročný úkol i pro dospělého člověka. Děti potřebují prostor pro experimentování s různými mimoškolními aktivitami a různými předměty. Některých se mohou rychle vzdát. Jiné je mohou zaujmout natolik, že významně ovlivní, kým se stanou a jakým směrem se vydají ve svém životě. Tato vnitřní motivace je velmi důležitá nejen proto, aby je škola bavila, ale aby také dokázaly vidět přínos ve vzdělání.

Zahrajte si na studenta

Shutterstock

Rodiče často ověřují znalosti svých dětí z nově naučené látky tím, že je požádají, aby přeříkaly, co se naučily, a ptají se jich na doplňující otázky. Tento způsob není špatný, ale můžete jej vylepšit, aby byl o něco zábavnější. Zkuste si u některých předmětů, například přírodopisných nebo dějepisných, zahrát se svými dětmi na studenta a učitele.

Vaše dítě se pokusí převzít roli učitele a pokusí se vám co nejlépe vysvětlit téma, o kterém vy jako žák nic nevíte. Povzbuďte své děti, aby vám vysvětlily něco, co se zrovna učí nebo co je baví, a klidně se ptejte. Učením jiných nejlépe učíme sami sebe. Když děti dokážou vysvětlit koncept látky, pomáhá jim to plně si ji osvojit.

Podporujte budování vztahů

Škola není jenom o učení nové látky, ale hraje velmi důležitou roli v budování vztahů s ostatními žáky a také s učiteli. Sociální vztahy s vrstevníky jsou obrovskou součástí školních let. Kamarádi a přátelé ve škole jsou jedni z nejdůležitějších lidí ve školním životě dítěte. Když tyto vztahy nejsou dobré, často je silně ovlivněn postoj dítěte k samotné škole.

Aby děti mohly mít pozitivnější vztahy s vrstevníky, mohou rodiče zajistit, aby se spolu mohly děti pravidelně vídat i mimo školu a budovaly dobré vztahy. I když to v dnešní době může někdy znamenat setkání přes Skype nebo Zoom. Ne všechno, co souvisí se školou, musí být nutně o vzdělání. Čím lépe jsou děti socializované, tím mohou být schopnější spolupráce a sociální soudržnosti ve třídě.

Jaké předměty má vaše dítě ve škole nejraději a které ho baví nejméně? Co je podle vás hlavním důvodem, že vaše dítě chodí rádo do školy? Napište nám své odpovědi do komentáře a podělte se s ostatními čtenáři.

Předchozí článekDěti s Downovým syndromem mohou trpět zdravotními postiženími, ale mají šanci na normální život
Další článekZdravá strava v těhotenství pomáhá dodat miminku důležité živiny, které potřebuje. Jaká jídla nevynechat?