jak překonat osamělost
Zdroj: Shutterstock

Prakticky každý člověk čas od času zažije pocit samoty. Ne vždy ale každý mluví o pocitech osamělosti a ne vždy ví, jak si s nimi poradit. Lidé jsou však od přírody společenská stvoření, a je proto přirozené chtít být součástí nějaké skupiny a být milován. Naučit se zvládat osamělost není jednoduché, ale existuje mnoho možností, co můžete udělat pro to, abyste tento pocit sounáležitosti získali zpět. Víte, kde a jak začít?

Co znamená osamělost?

Osamělost lze popsat jako negativní emoční reakci na rozpor mezi vztahy, které máme, a těmi, které chceme. To znamená, že se můžeme cítit osaměle i ve společnosti jiných lidí, pokud nemáme pocit, že nám rozumí nebo s námi sdílejí společné zájmy. Přestože je samota často obtížnou zkušeností charakterizovanou emocemi, jako je smutek, frustrace, hněv a beznaděj, může nám pomoci s motivací k opětovnému spojení a přehodnocení našich vztahů, abychom mohli budovat vztahy s lidmi, kteří jsou pro nás nejdůležitější.

Když jsme osamělí, můžeme věnovat více pozornosti tomu, co v nás interakce s ostatními lidmi vyvolává, abychom zjistili, co a jak potřebujeme změnit. Předpokládá se, že tento mechanismus souvisí s vyvíjející se potřebou člověka být součástí skupiny, která nás chrání před osamělostí a zranitelností.

Pocit osamělosti zažije skoro každý člověk

Pokud se cítíte osaměle, může pro vás být v první řadě užitečné si připomenout, že i ostatní lidé na celém světě zažívají stejné pocity osamělosti jako vy. Téměř každý člověk zažije v určitém časovém okamžiku samotu. Osamělost je totiž subjektivní. Někdy se můžete cítit osaměle kvůli tomu, kde se nacházíte, a jindy kvůli tomu, s kým jste. Můžete se navíc potýkat s obtížemi se setkáním s novými lidmi. Tyto emoce jsou naprosto přirozené, ale zároveň jsou něčím, co můžete překonat.

Zdroj: Shutterstock

Jaké může mít osamělost účinky na člověka?

Kromě toho, že osamělost může být pro člověka emocionálně bolestivá, může na různé lidi působit mnoha způsoby, jako jsou:

  • Deprese: některé studie prokázaly souvislost mezi osamělostí a depresivními symptomy. Výzkumy také naznačují, že osamělost a deprese se mohou navzájem doplňovat a posilovat.
  • Fyzické zdraví: Několik studií již potvrdilo souvislost emočního stresu se zvýšeným tlakem, cholesterolem a oslabenou imunitou. Jiný výzkum spojuje samotu a depresi se zhoršeným zdravím. Lidé, kteří prožívají samotu, jsou proto více náchylní k různým zdravotním problémům.
  • Horší spánek: Osamělost může také narušit váš spánek. Protože samota staví vaše tělo do zvýšené pohotovosti, může u vás zvýšit náchylnost k problémům se spánkem. Nespavost a nedostatek skutečného odpočinku mohou být tedy důsledkem osamělosti.
  • Fyzická bolest: Výzkum ukazuje, že oblasti mozku, které se zabývají sociálním vyloučením, jsou stejné oblasti, které zpracovávají fyzickou bolest, proto není vyloučené zažívat obojí.
  • Sebedestruktivní chování: Osamělost může vést k sebepoškozujícím návykům, jako je zneužívání drog, zvýšená konzumace alkoholu hraní hazardních her a další sebedestruktivní chování.

Pracujte na dobrém vztahu k sobě samému

Možná přemýšlíte nad tím, co má společného negativní sebehodnocení se samotou, ale ve skutečnosti spolu jdou ruku v ruce. Když se cítíte osamělí a začnete si říkat věci jako „Nenávidím svůj život, nikdo se mnou nechce trávit čas.“ apod., zesilujete svůj pocit samoty. V takovém případe vám budou chybět nejen sociální vazby, ale také zdravé sebevědomí.

Pokuste se tyto myšlenky zachytit a zkuste je nahradit pozitivním ujištěním. Proces pozitivního sebehodnocení vyžaduje praxi, ale může být součástí jednoduchého léku na samotu. Je to dobrý způsob, jak bojovat s negativními myšlenkami, což může výrazně zlepšit váš život.

Soustřeďte se na seberealizaci

Zdroj: Shutterstock

Spousta příjemných činností, které lze dělat, když jste sami, jako je například procházka, čtení, poslech hudby, zpěv, malování, cvičení jógy nebo jiný koníček, vám může pomoci v seberealizaci a odvést pozornost od vašich negativních emocí. Když se přestanete soustředit na to, jak se cítíte, když jste sami, mohou tyto pocity pominout, místo toho, abyste je naopak posilovali.

Čas strávený o samotě má i další výhody. Zejména když trávíte hodně času s ostatními ve škole nebo v práci, může vám to dát prostor k zamyšlení se nad událostmi, které se ve vašem životě dějí. Mladí lidé často uvádějí, že využívají čas o samotě jako příležitost k relaxaci nebo k uklidnění, když se cítí frustrovaní.

Upevňujte vztahy, které máte

Osamělost může oslabit vztahy ve vašem životě, i když je to vlastně to, po čem nejvíce toužíte. Budováním vztahů, které již máte, se můžete vydat na cestu, na které se naučíte, jak se vypořádat se samotou.

Když se lidé, které jste kdysi měli rádi nebo s nimiž jste byli nějaký čas v kontaktu, od vás vzdálí, může být těžké udělat první krok k opětovnému posílení vztahu. Zde je proto několik tipů, jak zlepšit vztahy s vašimi přáteli:

  • Naplánujte si každý den nebo týden čas na zavolání nebo návštěvu přítele
  • Pozvěte někoho na oběd
  • Zahajte konverzace se sousedy, pokud to jde
  • Pomocí sociálních sítí se znovu spojte s těmi, se kterými jste kvůli nedostatku času nebo vzdálenosti ztratili pravidelný kontakt

Napište své pocity na papír

Pokud vám v současné době není příjemné mluvit s někým jiným o svých pocitech spojených s osamělostí, mohlo by vám pomoci napsat si, jak se cítíte. Mohlo by to být v denním deníku nebo někde na papíře jako brainstorming myšlenek i událostí, které se ve vašem životě zrovna dějí. Zapisování si myšlenek vám může pomoci zjistit, kvůli čemu přesně se cítíte osamoceně a špatně. Možná budete navíc schopni následně pochopit vzorec, kterým se vaše zneklidňující myšlenky obvykle řídí.

Vyjádření pocitů beze slov

Kromě pera a papíru vám může k vyjádření emocí pomoci i jiný alternativní způsob, jako je vytvoření uměleckého díla, které zobrazuje, jak se cítíte, například kresby, básně nebo písně. Když se necítíte dobře a máte pocit, že nemůžete najít na správná slova, kterými byste je někomu jinému vysvětlili, tohle může ta správná cesta. Pokud se poté dostanete do bodu, kdy se budete cítit více otevřeni pro konverzaci, můžete použít to, co vytvoříte, jako výchozí bod pro rozhovor.

Zdroj: Shutterstock

Najděte si nové zájmy

Co dále posiluje pocity osamění je nuda. Pokud již bojujete s pocity osamělosti nebo sociální izolací, řešením není sledování Netflixu nebo televize každý večer. Místo toho si najděte něco, při čem se zabavíte i s dalšími lidmi. Ujistěte se, že to, co si vyberete, má nějaký sociální aspekt.

Popřemýšlejte o tom, co vás baví nebo co byste chtěli zkusit, a pak se tam jednoduše vydejte. První krok je obvykle nejtěžší, ale je potřeba si uvědomit, že pokusem nic neztratíte. Pokud zjistíte, že to pro vás není to pravé, jednoduše zkuste najít jinou skupinu s podobnými zájmy, nebo vyzkoušejte něco zcela odlišného, ať už jde o sport, fotografování nebo třeba literární kroužek.

Nebojte se jít na terapii

Ve chvíli, kdy se necítíte dobře, vždy pomáhá si promluvit s někým blízkým. Pokud nevíte s kým, nebo ve vašem životě nemáte někoho, s kým můžete o čemkoli mluvit, nebojte se vyhledat terapeuta. Někdy se navíc při rozhovoru s osobou, která není součástí vašeho života a nemá žádné vazby na lidi v něm, můžete cítit bezpečněji.

Profesionál navíc může zajistit, že se při sdělování vaši osobních pocitů a zkušeností budete i nadále soustředit na hledání řešení, místo pouhého přemítání o negativních událostech. Dnes se můžete dokonce obrátit na online terapeuta, aniž byste museli opustit svůj domov.

V současné době už je k dispozici mnoho různých možností terapie. Nečekejte a kontaktujte terapeuta, pokud cítíte, že to potřebujete. Tito profesionálové vám rádi pomohou s vaší osamělostí a dalšími potížemi, kterými možná procházíte. Pokud nevíte, jakého terapeuta zvolit, podívejte se například na recenze jednotlivých poradců, abyste zjistili, jak pomohli ostatním ve vaší situaci nebo se poraďte s vaším lékařem.

V jaké životní situaci jste se cítili nejvíce osamělí a proč? Vzpomínáte si, co vám tehdy nejvíce pomohlo? Podělte se s námi o své zkušenosti do komentáře.

Předchozí článekChřipka v těhotenství může vyústit v zápal plic i předčasný porod. Jak se proti ní chránit?
Další článekŠestá nemoc postihuje hlavně děti mladší 3 let. Jak ji poznáte?