Zdroj: Shutterstock

Jako každá technologie, i sociální média jsou neutrálním nástrojem. Tedy takovým, který lze využívat efektivně, i tím, který lze zneužít. Problém je v tom, že příliš mnoho lidí tyto nástroje používá nezodpovědně. Je proto důležité, abychom se všichni začali učit, jak tyto platformy používat zdravějším způsobem a vedli k tomu i své děti.

Jaké jsou nejpoužívanější sociální sítě?

Děti a teenageři vyrůstající v této digitální době se učí, jak používat technologie, obrovskou rychlostí. Moderní technologie a používání sociálních médií může přinášet spoustu výhod, pokud jsou využívány správným způsobem. V opačném případě mohou mít negativní dopad.

V současné době existuje velké množství sociálních médií, které teenageři používají, ale mezi nejoblíbenější v této věkové skupině patří Snapchat, YouTube a Tik Tok. Dalšími oblíbenými sociálními médii, které využívají lidé různých věkových skupin, jsou zejména Facebook, Skype, WhatsApp, Pinterest, Instagram a Linked In a Twitter.

Jaké jsou benefity sociálních sítí?

Jednou z největších výhod sociálních médií je to, že umožňuje lidem snadno zůstat ve spojení s dalšími jedinci prostřednictvím zpráv, videochatů nebo fotografií. Může vám poskytnout příležitost setkat se s lidmi ze všech oblastí světa, aniž byste opustili pohodlí svého domova.

Sociální média také poskytují spoustu možností pro vyjádření pocitů, myšlenek a názorů. Je to tedy skvělý způsob, jak se dozvědět více o nejrůznějších zájmech a zůstat informován o aktuálních událostech a akcích. Sociální média a technologie mohou lidem pomoci objevovat nové komunity nebo rozšiřovat síť svých současných známostí.

Jaká jsou rizika sociálních sítí?

Prostřednictvím sociálních sítí může snadno dojít k nevhodnému chování, jako je šikana, pomluva nebo zveřejňování rizikového obsahu, protože uživatel sociálních médií má za obrazovkou falešný pocit bezpečí. U dětí bez použití aplikací pro monitorování a rodičovskou kontrolu hrozí také vystavení nevhodnému obsahu, jako je například násilí a pornografie.

Pocity osamělosti, úzkosti a deprese

Příliš časté používání sociálních médií může mít za následek nižší interakci s rodinou a opravdovými přáteli. Navzdory schopnosti mladých lidí zůstat v nepřetržitém kontaktu se svými přáteli v online prostoru se tito jedinci mohou zároveň cítit osaměle. Vzhledem k možnostem aplikací, které ukazují, zda byla zpráva přečtena, může být zřejmé, zda vás někdo ignoruje.

Někteří teenageři při časté návštěvě sociálních médií mohou také zažívat pocity úzkosti nebo deprese kvůli tlaku na udržení poutavosti příspěvků a dokonalého obrazu. Je totiž snadné začít porovnávat svůj život s životem někoho jiného prezentovaného na sociální síti a cítit se kvůli tomu mizerně či méněcenně. Nejen děti a teenageři, ale i mnozí dospělí, často nedokáží rozpoznat rozdíl mezi tím, co je skutečné a co je uměle vytvořené.

Pozor na digitální stopu

Mladí lidé často neuvažují o tom, že jejich digitální stopa může zůstat v internetovém prostoru věčně. Tyto informace se často používají pro marketingové účely (pro cílení reklam) a také to ostatním velmi usnadňuje shromažďování informací za účelem předstírání jiné identity nebo spáchání podvodu. Digitální stopu utváří tyto kroky:

  • Co jste řekli/napsali
  • Co bylo řečeno o vás
  • Co se vám líbilo nebo co je přesdíleli
  • Kde jste nyní nebo kde jste byli
  • Na co jste klikli
  • Co jste hledali

Jak chránit vaši digitální stopu?

O tom, jak se prezentujete na sociálních sítích a co sdílíte, můžete vědomě rozhodovat sami. To vám pomůže rozhodnout, jak vypadá vaše digitální stopa. K tomu byste měli vést i vaše potomky a dohlížet na to, jak sociální sítě užívají. Co tedy nedělat?

  • Nepoužívat sociální sítě ke stížnostem nebo ventilování frustrací
  • Nesdílet osobní obrázky nebo informace, které budou špatně odrážet, kým jste
  • Neoznamovat, že jste na dovolené (a necháváte svůj domov prázdný)
  • Nevyjadřovat znepokojení nad ostatními, i když si myslíte, že jste anonymní
  • Nenavazovat spojení s lidmi, které osobně neznáte, aniž by existoval důvod pro připojení
  • Nezapomenout se odhlásit ze sdílených přístrojů

Jak rozumně využívat sociální sítě?

V první řadě si stanovte limity pro užívání sociálních sítí. Vytvořte si doma pravidla, kolik času na sociálních sítích budete trávit a kdy je nebudete užívat vůbec. Například když trávíte čas společně, u jídla a před spaním. U dětí také v době domácích úkolů. Dejte si pauzu během vašich povinností tím, že vypnete telefon nebo jej ponecháte v jiné místnosti.

Zdroj: Shutterstock

Zaveďte s dětmi upřímný rozhovor

Místo toho, abyste se snažili dětem sociální sítě úplně zakázat, zkuste s nimi vést upřímné rozhovory o výhodách a rizicích sítí a sami se pokuste být příkladem při vhodném využití sociálních médií a technologií. Zjistěte více o nastavení ochrany osobních údajů a soukromí příspěvků. U dětí jej pravidelně kontrolujte.

Vypněte si oznámení (notifikace)

Většinu času máte nutkání otevřít aplikaci sociálních médiích kvůli nějakému vnějšímu impulsu, jako je pípnutí telefonu, když dostanete oznámení o zprávě nebo nějaké aktivitě. Vypnutí těchto oznámení může snížit čas, který zde neúmyslně trávíte, a pomůže vám zlepšit vaši organizaci času. Pokud neustále koukáte do telefonu, můžete být méně soustředění, klesá vám produktivita a následně se ocitnete ve stresu z toho, že nic nestíháte. O tom, jak se naučit zvládat stres, se dočtete více v tomto článku.

Všimněte si kvality svých online interakcí

Ne všechna použití sociálních médií jsou špatná. Věnujte pozornost tomu, jak se cítíte po každé interakci, například při přijímání zpráv, prohlížení některých fotografií nebo čtení popisků. Pokud cítíte negativní pocity, zvažte sledování, ztlumení nebo blokování osoby, která tento pocit způsobila, nebo upravte své návyky, abyste se tomu v budoucnu vyhnuli.

Hledejte spoustu interakcí v off-line prostředí

V neposlední řadě nedovolte, aby sociální média tvořila většinu vašich sociálních interakcí. Bez ohledu na to, jak pohodlné je zůstat v kontaktu prostřednictvím digitální platformy, vaše nejlepší, nejzdravější a nejvíce naplňující interakce jsou obvykle ty, které jsou osobní.

Jakým způsobem vy trávíte nejvíce času na sociálních sítích? Máte pocit, že je využíváte efektivně, nebo na nich spíše ztrácíte moc času? Podělte se s námi o to, jak to máte vy, níže v komentáři.

Předchozí článekJak jíst během kojení? Dbejte hlavně na rozmanitost a pravidelnost stravy
Další článekJak budovat u dítěte zdravé sebevědomí? Základem je pocit lásky a bezpečí