stres a pandemie
Zdroj: shutterstock

Pandemie COVID-19 může být pro spoustu lidí skutečně stresující. Na jedné straně stojí strach a obavy ze samotné nemoci a z toho, jak se situace bude v budoucnu vyvíjet, na druhé straně sociální izolace a distanc od lidí, se kterými jste byli zvyklí se denně stýkat. Rodiny navíc tráví doma společně mnohem více času, než pro ně bylo doposud běžné. To vše může vyvolávat pocity osamělosti nebo naopak stísněnosti a zvýšit úzkost a frustraci. V tuto chvíli je však zdravé zvládání stresu a obtížných emocí důležitější než obvykle. Jak na to?

Nejistota a zmatek vzbuzuje úzkost a vede k frustraci

V takovýchto dobách je naprosto normální potýkat se s pocity, jako je stres, úzkost, smutek a strach. Koronavirová krize se nepodobá ničemu, co jsme kdy dříve zažili. Jednou z nejděsivějších věcí v tuto chvíli je nejistota. Všechno se nestále mění. Ve chvíli, kdy se zdá, že by se věci mohly zlepšit, se dozvídáte, že se situace znovu zhoršuje.

Lidé od přírody nesou nejistotu velmi špatně a chtějí znát jasné odpovědi. Protože žádné neexistují a protože se někdy zdá, že kolem nás denně proletí tolik různorodých informací, úzkost se zvyšuje. Z toho důvodu jsou pocity úzkosti v tuto chvíli naprosto normální pro lidi po celém světě.

Odlišný a nejistý způsob života může vést k pochopitelné frustraci, zmatku a obavám. Možná si všímáte, že vaše nálada častěji klesá a vaše mysl vás neustále bombarduje otázkami typu „Kdy se to zlepší? Bude další vlna? Co jiného se ještě může pokazit?“ Bez ohledu na to, jak moc se snažíte, ve skutečnosti nemůžete zabránit tomu, aby se objevily negativní myšlenky a úzkostlivé pocity. Co však můžete udělat, je naučit se, jak se s nimi vyrovnat a jak na ně reagovat.

Co může způsobovat úzkost a stres?

Duševní zdraví je důležitou součástí celkového zdraví a psychické pohody. Ovlivňuje to, jak se cítíme, myslíme a jednáme. Může také ovlivnit způsob, jakým zvládáme stres, jednáme s ostatními a děláme důležitá rozhodnutí.

Úzkost s sebou přináší spoustu fyzických prožitků. Ty mohou zahrnovat zrychlené bušení srdce, tlak na hrudi, pocení a dušnost. To vše je v takovýchto situacích poměrně normální. Stres a úzkost ze současné situace může v dlouhodobém měřítku mít různé dopady na lidské zdraví, mezi něž patří:

  • Iracionální strach o své zdraví a zdraví svých blízkých
  • Změny ve spánku nebo stravovacích návycích
  • Problémy se soustředěním a spánkem
  • Zhoršení chronických zdravotních problémů
  • Zhoršení stavu duševního zdraví
  • Zvýšené užívání tabáku nebo alkoholu a jiných návykových látek

Jak nepodlehnout záplavě děsivých zpráv?

V této době lidé tráví spoustu času hledáním novinek online, zejména na sociálních médiích. Díky tomu se však můžete cítit ještě hůř. Pokud denně hledáte aktuální informace online, zkuste to udělat jen jednou, maximálně dvakrát denně, v konkrétní čas, který si stanovíte. Zkuste se držet zdrojů, o kterých víte, že jim můžete věřit.

Dívejte se jen na stránky, kde jsou odkazy na spolehlivé zdroje informací. Znalost faktů o a nepřijímání fám, které se šíří různými komunikačními kanály, vám pomůže vyhnout se zbytečnému stresu či dokonce panice.

Jak se zbavit stresu a úzkosti?

Nejdůležitější je přiznat si, co cítíte, a tyto pocity nepotlačovat, ale nechat jim volný průchod. Uvědomte si, že je v pořádku necítit se dobře. Různí lidé se cítí a jednají v jednotlivých situacích odlišně. Ne vždy tedy budete na stejné vlně jako vaše rodina nebo přátelé.

Dejte průchod svým myšlenkám

Jedním ze způsobů, jak zvládnout nával negativních myšlenek a emocí, je umístit je na papír. Zápis událostí a myšlenkových pochodů z uplynulého dne vám pomůže je lépe zpracovat a získat nad nimi větší nadhled. Zkuste si najít klidné místo, kde vás nic a nikdo nebude vyrušovat a kde se budete cítit pohodlně. Zapisujte své myšlenky tak často, jak vám to bude vyhovovat. Díky vašemu deníku můžete přehodnotit váš život a přemýšlet například nad tím, co změnit a na co se v budoucnu více zaměřit.

Udržujte pozitivní vztah s lidmi

V této situaci je klíčové nebýt na sebe příliš tvrdý, snažte se tedy být laskaví k sobě i k lidem kolem sebe. Udržujte nadále kontakt s lidmi, které máte rádi, a pokud můžete, svěřte se jim se svými pocity. Možná se nemůžete sejít osobně, ale můžete si zavolat přes internet za využití kamery. Videohovory přeci nemusí sloužit pouze k pracovním hovorům a konferencím.

Zkuste využít čas efektivně

Zkuste si najít čas na věci, které vás baví. I když nemůžete jít ven, můžete sledovat seriály, číst si, hrát společenské a deskové hry, poslouchat příjemnou hudbu či podcast nebo se učit něčemu novému, například cizí jazyk, na který jste nikdy dříve neměli čas.

Pohyb vám pomůže se uvolnit

I když vás možná být doma svádí k tomu více jíst, snažte se jíst zdravě. Dopřejte si pravidelný pohyb a choďte se projít na čerstvý vzduch, kde přijdete na jiné myšlenky. Zkuste si najít nějaké cvičení, které vám bude vyhovovat, například posilování vlastní váhou nebo jógu. Fyzická aktivita vyplavuje v těle endorfiny, neboli hormony štěstí. Proto by vám měla pomoci cítit se lépe.

Jak jste tuto situaci zvládali doposud? Dokázali jste najít nějaký způsob odreagování, který zaručeně funguje? Neváhejte se s námi podělit o to, co vám v této době nejvíce pomáhá cítit se lépe.

Předchozí článekDistanční výuka komplikuje život dětem i rodičům v mnoha směrech. Jak tuto situaci co nejlépe zvládnout?
Další článekOčkování dětí pomáhá eliminovat nemoci v naší společnosti. Proti čemu očkovat?