Premenstruační syndrom
Zdroj: shutterstock

Předmenstruační syndrom (PMS) je kombinací příznaků, které se objevují asi týden až dva před menstruací. Většina žen během této doby trpí obtížemi, jako je nadýmání, bolesti hlavy nebo náladovost. U některých žen či dívek bývají tyto symptomy tak závažné, že jim brání vykonávat běžné činnosti v práci nebo škole, zatímco jiné ženy mírnější příznaky příliš neobtěžují. Jakým způsobem lze projevy premenstruačního syndromu zmírnit?

Co je premenstruační syndrom?

Premenstruační syndrom (PMS) je kombinací fyzických a emočních příznaků, které mnoho žen pociťuje přibližně týden, někdy i dva, před začátkem menstruace. Podle některých odborníků PMS přicházejí v následujících dnech po ovulaci, protože hladiny estrogenu a progesteronu začnou dramaticky klesat. Příznaky PMS by měly odeznít během několika dnů po začátku menstruace, protože hladiny hormonů začnou opět stoupat.

Premenstruační syndrom však nemusí trápit každou ženu. Některé zástupkyně něžného pohlaví mají menstruační cyklus bez projevů PMS nebo jen s velmi mírnými příznaky. Pro jiné mohou být příznaky PMS tak závažné, že ztěžují každodenní činnosti, jako je práce nebo škola. Těžký průběh PMS může být také projevem premenstruační dysforické poruchy (PMDD).

Jaké má premenstruační syndrom příznaky?

Jak už bylo zmíněno, intenzita i četnost příznaků PMS se u každé ženy liší. Můžete se potýkat buď s fyzickými obtížemi, jako je třeba nadýmání či plynatost, nebo emocionální projevy, jako je například smutek, nebo s oběma typy. To, jakým způsobem se PMS projevuje, se může navíc v průběhu života měnit.

Fyzické příznaky premenstruačního syndromu

  • Oteklá nebo citlivá prsa
  • Zácpa nebo průjem
  • Nadýmání nebo pocit plynatosti
  • Nabývání na hmotnosti v důsledku zadržování tekutin
  • Křeče v podbřišku
  • Bolest hlavy nebo zad
  • Bolest kloubů nebo svalů
  • Nemotornost
  • Snížená tolerance hluku nebo světla
  • Snížená tolerance alkoholu

Psychické příznaky premenstruačního syndromu

  • Podrážděnost nebo nepřátelské chování
  • Pocit únavy
  • Problémy se spánkem
  • Změny chuti k jídlu nebo zvýšená chuť k jídlu
  • Problémy s koncentrací nebo pamětí
  • Napětí nebo úzkost
  • Pocity smutku, plačtivost, depresivní pocity
  • Změny nálady
  • Menší zájem o sex
Premenstruační syndrom

Jak dlouho příznaky PMS trvají?

Délka premenstruačního syndromu se u každého rovněž liší. Většina žen pociťuje příznaky několik dní v týdnu před nástupem menstruace. Některé ženy mohou mít symptomy například 3 dny před nástupem menstruace a jiné déle než týden. Projevy PMS obvykle začínají po skončení ovulace, což je uprostřed měsíčního menstruačního cyklu.

Kolik žen premenstruační syndrom postihuje?

Podle průzkumů až 90% žen v určitém okamžiku svého života pociťuje předmenstruační příznaky. Skutečný výskyt PMS je ovšem často nadhodnocen zahrnutím všech žen, které před menstruací pociťují jakékoli fyzické nepohodlí nebo emoční příznaky. Odhaduje se, že klinicky významná PMS, tedy ta, která mají střední až těžkou intenzitu a ovlivňují fungování ženy, se vyskytují u 20% až 30% žen. Obvykle bývá PMS nejzávažnější u žen ve věku kolem 40 let.

Jaká je příčina premenstruačního syndromu?

PMS zůstává stále tak trochu záhadou kvůli rozsáhlým symptomům a obtížím. Bylo již předloženo několik teorií, které se snaží objasnit příčinu PMS. Žádná z těchto teorií však nebyla prokázána a specifické léčbě PMS stále do značné míry chybí pevný vědecký základ.

Většina důkazů ovšem naznačuje, že PMS je výsledkem změn nebo interakcí mezi hladinami pohlavních hormonů, konkrétně estrogenu a progesteronu, které po ukončení ovulace klesají, a mozkovými chemikáliemi známými jako neurotransmitery.

Jaká je léčba premenstruačního syndromu?

V případě mnoha žen může pomoci zmírnit příznaky PMS změna životního stylu. Pokud vás trápí intenzivní obtíže, které vám brání v běžných činnostech, je dobré vaši situaci konzultovat s lékařem. U závažných příznaků PMS může lékař doporučit, abyste začaly užívat hormonální antikoncepční pilulky. Ty působí ovlivněním hladiny estrogenu a progesteronu v těle.

Proti bolestem v podbřišku pomohou léky proti bolesti z vaší domácí lékárničky, ale stejně tak vám může k uvolnění křečí dopomoci i horká vána nebo lehké cvičení. Z hlediska životního stylu můžete dále provést tyto změny:

  • Zařazení sportu do vaší rutiny
  • Relaxačních techniky, jóga a meditace
  • Omezení alkoholu a kofeinu
  • Omezení kouření
  • Jezení méně soli
  • Doplňování důležitých vitamínů a minerálů

Vitamíny na zmírnění premenstruačního syndromu

Kromě toho, že provedete některé změny ve vašem režimu, můžete snížit mírné až středně závažné příznaky PMS doplňováním potřebných látek v jídelníčku. Patří mezi ně především tyto:

  • Hořčík může pomoci zmírnit návaly migrény související s PMS. Ve stravě jej najdete především v listové zelenině, jako je kapusta a špenát.
  • Nenasycené mastné kyseliny (především Omega 3 a Omega 6) mohou pomoci snížit křeče v břiše související s PMS. Jejich zdroje představují zejména ryby, ořechy a panenské oleje, například olivový nebo řepkový.
  • Vápník podporuje v první řadě sílu a hustotu kostí. Mít dostatečnou hladinu vápníku také pomáhá regulovat náladu, spánek a chuť k jídlu.

Jaké obtíže trápí v souvislosti s premenstruačním syndromem vás? Potýkáte se spíše s bolestmi břicha nebo špatnou náladou či dokonce obojím? Podělte se s námi v komentáři.

Předchozí článekPadání vlasů v těhotenství a po porodu způsobují změny hormonů. Jak o vlasy správně pečovat?
Další článekKdy poprvé vyrazit s miminkem ven a na co si dát pozor?