Suchej únor motivuje každého člověka, který si možná všiml, že pije trochu víc, než by měl, zvláště během zimních svátků. Vyšší konzumace alkoholu ovšem může vést k řadě zdravotních problémů, takže měsíční pauza může být tím nastartováním, které v novém roce potřebujete. Zajímá vás, jaké benefity vám měsíc bez alkoholu může přinést? To se dozvíte v tomto článku.

Co je „Suchej únor“?

Řeč je o osvětové kampani, kterou v roce 2013 založila česká organizace zvaná Liga otevřených mužů, za účelem podpořit měsíční abstinenci od alkoholu. Jejím cílem je tedy motivovat lidi, aby si na jeden měsíc dokázali zcela odepřít alkohol a zvědoměli si tak svůj vztah k němu. Pokud se lidé chtějí zúčastnit této výzvy, mohou se dobrovolně registrovat do této kampaně. Slovní spojení Suchej únor je mimo jiné ochranou známkou, jejímž vlastníkem je zmiňovaná Liga otevřených mužů.

V době, kdy byla kampaň poprvé vytvořena, se zaměřovala především na zdraví mužů, kteří požívají alkohol přibližně třikrát až čtyřikrát více, než je světový průměr. Postupně se však kampaň začínala rozrůstat a kromě mužů se jí začaly účastnit i ženy. V loňském roce 2021 se výzvy zúčastnilo celkem 10,3 % dospělé populace a celkové povědomí stouplo až na 76 %.

Suchej únor u nás a ve světě

Podobné akce se konají i v jiných státech Evropy, kde se s nimi můžeme setkat pod názvem Suchý leden. Tato výzva poprvé začala rovněž v roce 2013 ve Velké Británii jako kampaň veřejného zdraví pořádaná britskou neziskovou organizací Alcohol for Change. Dále probíhá kampaň Suchý únor také v Kanadě pod názvem Dry feb, který je podporován organizací Canadian Cancer Sociaty a primárně tedy cílí na podporu proti rakovině. V Česku kampaň Suchej únor již navázala partnerství s několika českými institucemi, mezi něž patří například:

  • Národní ústav duševního zdraví (NÚDZ)
  • Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
  • BESIP
  • Národní linka pro odvykání
  • Ministerstvo zdravotnictví

Shutterstock

Jaké jsou benefity Suchého února?

Suchý únor je v první řadě účinným způsobem, jak zjistit, jakou roli alkohol hraje ve vašem životě, což může vést k trvalé změně chování. Světové studie ukazují, že omezení příjmu alkoholu prokázalo zdravotní přínosy, jako je snížení krevního tlaku, lepší spánek a snížení rizika onemocnění jater. Znatelné přínosy se u jednotlivých účastníků liší a souvisí s tím, kolik jste pili před únorem.

Získáte lepší imunitu

Příležitostné pití, což je více než čtyři drinky při jedné příležitosti pro ženy, může potlačit imunitní odpověď vašeho těla. Některé studie již prokázaly, že když zdraví lidé, kteří běžně konzumují nízkou nebo střední hladinu alkoholu, zažili epizodu nadměrného pití, jejich imunita se zpočátku zvýšila. O dvě až pět hodin později se však hladiny imunitních buněk bojujících s nemocí snížily. Výzkumníci nevědí, jestli to znamená, že máte větší pravděpodobnost, že snáze onemocníte, ale rozhodně není dobré, když si váš imunitní systém dává pauzu.

Úbytek na váze

V závislosti na konkrétních návycích jednotlivce a jeho počáteční váze může mít měsíční pauza od alkoholu za následek zhubnutí nebo celkový pocit menšího nafouknutí. Alkohol má tekuté kalorie, které neposkytují stejné živiny jako ty, které se nacházejí v potravinách. Pokud lidé nenahradí týdenní kalorie z alkoholu spotřebované jinými nápoji (zpravidla sladkými) nebo kaloricky bohatým jídlem, automaticky to vytvoří deficit, který bude mít za následek ztrátu přebytečných kilogramů.

Můžete se stravovat uvědoměleji

Výzkumy ukazují, že alkohol ovlivňuje náš výběr potravin. Touha po jídle bývá při konzumaci alkoholu intenzivnější, častější a lidé navíc obvykle sáhnou po nezdravém jídle, aby tyto chutě uspokojili. Pití může v podstatě ovlivnit lidi, aby ztráceli kontrolu nad svým jídelníčkem. Vynechání alkoholu na delší dobu tak může vést k vědomějšímu výběru potravin a rozvoji zdravějších stravovacích návyků.

Shutterstock

Zlepší se vám spánek

Jak už možná víte, alkohol má často sedativní účinek. Může člověku pomoci rychleji usnout, nicméně kvalita tohoto spánku zdaleka není optimální. Tyto sedativní účinky alkoholu mohou odeznít a ve skutečnosti vést k neklidnější noci. Alkohol totiž narušuje náš REM spánek i hluboký spánek.

Přestože tedy po alkoholu snáze usnete, druhý den nebudete mít tolik energie, jako kdybyste usnuli bez něj. Zatímco za normálních okolností lidské tělo ve spánku regeneruje, po konzumaci alkoholu si zdaleka neodpočine, jelikož odbourává přebytečné množství alkoholu z těla. Omezená konzumace alkoholu může zároveň znamenat dostat se z restaurace domů dříve a více spát.

Budete více hydratovaní

Spolu s přehodnocením stravovacího návyku nabízí Suchej únor skvělou příležitost vybudovat si další návyk, a tím je pít více vody. Pokud patříte mezi lidi, kteří si obvykle dávají k večeři sklenku vína nebo piva, můžete tento nápoj jednoduše nahradit chlazenou sklenkou vody. Voda má nespočet výhod pro vaše zdraví, od snížení nadýmání až po lepší pokožku. Vodu totiž potřebuje každá buňka v lidském těle, aby fungovala co nejlépe. Navíc je dobře známo, že alkohol dehydratuje lidský organismus. To znamená, že už pouhým omezením alkoholu budete celkově více hydratovaní.

Zlepší se vám pleť

Suchej únor může být tajná ingredience, která ve vaší rutině v péči o pleť chyběla. Alkohol může mít vliv na váš celkový vzhled, ale zejména na vaši pleť. Co konkrétně představuje největší problém? Vzhledem k tomu, že alkohol je diuretikum neboli látka, která zbavuje vaše tělo vody, může alkohol vést k dehydrataci a následně ke ztrátě elasticity pokožky a rozšířeným pórům. Alkohol může také vést k zánětu kůže, což způsobuje červenou a napuchlou pleť. V podstatě můžete na konci měsíce vypadat více svěží.

Zlepší se vám nálada

Zdá se, že sklenka vína vás povzbudí a odplaví denní starosti. Postupem času, pokud se konzumace alkoholu stane hlavní strategií zvládání těchto těžkostí každodenního života, může začít skrývat skutečné problémy, jako je deprese nebo úzkost. Alkohol má ovšem tendenci příznaky těchto problémů zhoršovat, takže můžete najednou zjistit, že vaše nálada začíná být stabilnější, když nekonzumujete alkohol.

Suchý únor sice nevyléčí psychické problémy, jako je deprese, ale odstoupení od večerního vína vám může pomoci posoudit vaši hlavní motivaci k pití. Když se neléčíte sami, budete v lepší pozici, abyste poznali, zda byste mohli mít prospěch z rozhovoru se svým lékařem, terapie nebo jiných přirozených metod zlepšujících náladu, jako je cvičení nebo trávení času v přírodě.

Shutterstock

Může se změnit váš vztah k alkoholu

Pozastavení pití alkoholu na určité období vám může pomoci uvědomit si, že nemusíte pít každý den nebo dokonce pít vůbec. Možná zjistíte, že to ve svém životě jednoduše nepotřebujete. Pokud se rozhodnete pít znovu v březnu, měsíc volna také sníží vaši toleranci, takže ho budete moci konzumovat o něco méně.

Během suchého února se také může stát, že chybějící alkohol nahradí nová energie. To se může projevit například zvýšenou fyzickou aktivitou. Můžete mít více energie na to cvičit ráno nebo večer. Alkohol naopak může vést k ospalosti, takže jeho omezování může vést k ranní bdělosti. Během suchého února nebudete vůbec pít, takže máte spoustu možností, jak tento čas efektivněji využít.

Jak úspěšně zvládnout Suchej únor?

Na začátku měsíce se zkuste zamyslet se nad tím, proč si chcete dát pauzu od pití a zapište si to například do deníku. Chcete se lépe vyspat nebo třeba chcete jít svým dětem lepším příkladem? Když pak budete čelit obzvlášť silnému nutkání se napít, můžete se ohlédnout za tím, co jste napsali, a připomenout si svůj hlavní cíl. Pokračujte v psaní deníku po celý měsíc a průběžně si zaznamenávejte, jak vám vysazení alkoholu zlepšuje život. Zdokumentujte vše, co se u vás zlepšuje. Od toho, jak vypadá vaše pleť, přes vaši náladu a energii až po hodiny spánku, které máte, a další možné benefity.

Vytvořte si nový návyk

Vzhledem k tomu, že příliš časté pití alkoholu může způsobit únavu a dehydrataci, Suchej únor může být tím nejlepším časem pro vytvoření nového návyku, a to například ve fitness centru. Bez alkoholu možná zažijete příval energie a když budete cvičit několikrát týdně, možná nebudete chtít sahat po láhvi právě proto, abyste se v posilovně cítili svěží.

Najděte si k sobě parťáka

Zkuste si najít parťáka, který do výzvy půjde s vámi. Hlavní výhoda je, že tento člověk tu pro vás bude, aby vám dělal společnost, když se budete chtít podílet na aktivitách bez pití, když budete čelit podobným pocitům a potenciálním překážkám, a pokud budete potřebovat ventilovat své pocity. Stejně tak můžete být vy oporou pro něj a vzájemně se motivovat nebo se dokonce vsadit, kdo z vás déle vydrží.

Zkoušeli jste už někdy zcela omezit alkohol na určité časové období nebo to teprve zvažujete? Pokud ano, jaká je nebo byla vaše hlavní motivace? Podělte se s námi i dalšími čtenáři o tuto informaci do komentáře.

Předchozí článekJaký typ porodu si mohou maminky vybrat? Někdy okolnosti rozhodnou za vás
Další článekKdyž to neklape v sexu, začněte komunikací. Zvážit můžete i psychosexuální terapii